0728001177 contact@vitaplus.ro

De ce anume crezi că este nevoie pentru a învăța câteva lecții importante în viață? Multe persoane își trăiesc viața ignorând lecțiile pe care ar fi trebuit să le învețe de mult. Deseori, trebuie să se confrunte mai întâi cu o suferință, precum o boală gravă sau moartea unei persoane dragi, pentru a începe într-adevăr să învețe ceva. Dar, dacă îți dorești să ai parte de fericire, nu e obligatoriu să treci prin experiențe triste.

De fapt, poți începe chiar acum să faci schimbări și să te ferești de lucrurile care nu-ți aduc niciun beneficiu. Astfel, vei avea o viață mai ușoară și, în multe privințe, vei fi mai fericit. Citește mai departe pentru a afla care sunt cele 10 lucruri pe care ar fi bine să le eviți anul acesta.

 

  1. Tendința de a le face altora pe plac:

Atât de mulți oameni își trăiesc viața încercând să îi mulțumească pe cei din jur, și, drept urmare, trăiesc o viață care nu le aparține cu adevărat. Poate că este viața pe care și-o doreau părinții lor, profesorii, partenerul de viață, prietenii sau copiii lor. După o vreme, uită să mai asculte de propriile dorințe pentru că sunt prea preocupați să-i asculte pe alții, în încercarea de a le face pe plac.

Ești cumva genul de persoană care nu refuză pe nimeni niciodată – îți iei mai mult de lucru chiar și-atunci când ai deja un program încărcat și, de dragul altora, îți schimbi planurile în ultima clipă? Când încerci să mulțumești pe toată lumea, te poți îmbolnăvi literalmente, deoarece, inevitabil, te vei supune unui nivel mare de stres și anxietate. Nu-i poți mulțumi pe toți și sfârșești prin a uita să-i faci pe plac singurei persoane care contează – tu însuți.

Cel mai bine este să ții cont de propriile dorințe  și să spui “nu” când este nevoie. Începe prin a refuza calm și cu blândețe. Unii vor fi nemulțumiți, dar asta nu este problema ta. Ești o persoană mai puternică decât credeai și, când vei renunța să aștepți aprobarea altora, cel mai probabil vei descoperi că de fapt n-ai avut niciodată nevoie de ea. Nu-i așa că te-ai simți eliberat? Lumea nu are nevoie de persoane care oferă ajutor deși nu le face nicio plăcere. Există deja destui care fac asta.

 

  1. Nevoia de a deține controlul:

Mulți dintre noi simt nevoia să controleze orice li se întâmplă, dar, dacă renunți la acest impuls, vei constata cu surprindere că te poți simți mult mai bine în fiecare zi. Cel mai probabil nu realizezi că, atunci când încerci să influențezi comportamentul altora, să respecți un program rigid sau să creezi conjuncturi predictibile, nu faci decât să îți amplifici anxietatea.

Dacă lași lucrurile în voia lor poți fi mai fericit și mai sănătos. Anxietatea îți poate afecta nu doar sănătatea psihică, dar și starea fizică. Atunci când suntem neliniștiți, neurotransmițătorii transportă impulsurile către sistemul nervos și inimă, respirația se intensifică, mușchii se tensionează, iar fluxul sanguin este redirecționat de la organele din zona abdominală către creier. Pe termen scurt, aceste procese ajută organismul să se adapteze la situațiile stresante, punând corpul în stare de alertă. Dar efectele la nivel fizic, cum ar fi stările de amețeală, greața, diareea și posibilele afecțiuni cronice, cum ar fi bolile de inimă, tulburările respiratorii cronice și problemele gastrointestinale, toate acestea își pot lăsa amprenta asupra sănătății tale.

 

  1. Autocritica:

De ce oare atâția oameni continuă să nu se aprecieze pe ei înșiși? Mintea este un instrument puternic, dar este mult prea ușor să cazi în capcana autocriticii. În doze mici poate fi constructivă, dar trebuie să eviți exagerările.

Criticându-te pe tine însuți vei sfârși prin a te concentra asupra presupuselor eșecuri, în loc să acorzi atenție dezvoltării personale. Și, în timp, autocritica îți afectează stima de sine, crește nivelul de stres și poate duce la depresie. Acele gânduri produc, de fapt, sentimentele, aducând cu sine tristețea sau fericirea. Schimbă gândurile și vei schimba sentimentele.

Încearcă să reduci autocritica folosind chiar bilețele cu mesaje pozitive dacă este nevoie. De asemenea, poți încerca să-ți imaginezi o discuție cu cel mai apropiat prieten. Nu-ți spune ție însuți ce nu i-ai spune prietenului tău!

 

  1. Viața trăită sub presiunea fricii:

Teama te poate paraliza, te poate ține captiv în situații disperate și te poate împiedica să te bucuri de viață. Cu toții avem momente în care ne temem, dar, când permitem fricii să ne conducă viața, ne limităm potențialul și șansele la fericire.

Mereu va exista câte un motiv de frică – e suficient să citești știrile și vei descoperi o mulțime de povești înfricoșătoare pentru că asta se vinde, e ceea ce atrage atenția publicului. Dar s-ar putea să nu te temi de un dezastru, ci să-ți fie frică de eșecuri sau de necunoscut, sfârșind prin a rămâne într-o situație neplăcută doar pentru că te-ai obișnuit cu ea. Renunță la fricile care te storc de energie și amintește-ți că nu are rost să te stresezi pentru ceva ce nu poți controla. Viața este prea scurtă ca să o trăiești sub presiunea temerilor.

 

  1. Sedentarismul:

Dacă lucrezi la birou, cel mai probabil îți petreci cea mai mare parte a zilei stând pe scaun. Chiar și după programul de lucru, în mașină sau când te uiți la televizor, acumulezi alte ore în care ești sedentar. Mișcarea este obligatorie pentru sănătatea și dispoziția ta. Lipsa mișcării duce la încetinirea metabolismului și reduce cantitatea de alimente folosită pentru producerea de energie, ceea ce favorizează creșterea în greutate, ducând la obezitate și la alte tulburări care vin odată cu aceasta, precum bolile de inimă, diabetul și artrita.

Chiar dacă faci exerciții fizice zilnic, dacă cea mai mare parte a timpului o petreci stând pe scaun, atunci tot ești expus riscului. Un studiu din anul 2010 a arătat că persoanele sedentare care exersau regulat prezentau același grad de risc pentru sănătate ca și cei care nu făceau mișcare deloc. Cercetările au arătat că indivizii care stau pe scaun timp de peste 4 ore pe zi prezintă un risc de mortalitate cu 46% mai mare decât cei care stau jos mai puțin de 2 ore. În urma altor studii, s-a descoperit că persoanele care petrec mai mult de jumătate din zi stând pe scaun, aproape că își dublează riscul de apariție a afecțiunilor cardiovasculare și a diabetului.

Așa că mișcă-te! Cu cât mai mult, cu atât mai bine. Corpul și mintea ta vor fi alimentate zilnic cu endorfine benefice pentru starea de sănătate. Încearcă să fii activ zilnic – poți să mergi pe jos, să alergi, să te plimbi cu bicicleta, poți să pornești în drumeții, să înoți, să practici exerciții de yoga etc. Dacă totuși trebuie să stai toată ziua la serviciu, încearcă să te ridici de pe scaun cel puțin o dată pe oră și plimbă-te prin birou, pe holuri, urcă și coboară scările sau ieși pe-afară, orice numai să te miști cât mai mult.

 

  1. Gândirea negativistă:

După cum am mai spus, gândurile duc la apariția sentimentelor care reflectă acele gânduri, iar atunci când te plângi de ceva, atragi senzația de tristețe. Ai auzit vreodată proverbul „În loc să te plângi că tufa de trandafiri are spini, mai bine bucură-te că este înflorită”? Reține că nu situația este cea care atrage sentimente negative, ci modul în care privești lucrurile.

Poate fi dificil să-ți schimbi felul de a gândi, deoarece creierul are tendința de a se concentra asupra aspectelor negative, așa că va trebui să-ți formezi un nou obicei: să fii atent. Când realizezi că te gândești sau afirmi ceva negativ, fie că este vorba despre un lucru sau o persoană, oprește-te. Apoi, forțează-te să transformi acel gând în ceva pozitiv.

Practicarea exercițiilor de yoga poate fi de ajutor, de asemenea, pentru că se concentrează pe respirație, mișcare și meditație, care pot contribui la controlul minții și al corpului. Yoga poate opri fluxul gândurilor, permițându-ți să te concentrezi asupra intențiilor pozitive.

Dacă traversezi o perioadă solicitantă, s-ar putea să nu fie o idee bună să ignori constant gândurile negative. Ai putea discuta despre acele gânduri cu un prieten, un membrul al familiei în care ai încredere sau un terapeut. Sugestia noastră nu este să nu te plângi deloc, ci să eviți a te plânge constant de fiecare lucru mărunt, situație care se poate transforma într-un obicei distructiv.

 

  1. Tendința de a te compara cu alții:

Mulți dintre noi se compară constant cu alte persoane, fie că este vorba despre prietenii de pe rețelele de socializare sau celebritățile aflate în lumina reflectoarelor. Reține că vezi doar aspectele pozitive din viețile lor, nu știi întreaga poveste. Indiferent cum pare din exterior, nimeni nu trăiește o viață perfectă. Cu toții avem greutăți și provocări de înfruntat. Imaginea pe care oamenii aleg să o afișeze lumii este de obicei o versiune editată a realității.

 

  1. Dezordinea:

Chiar dacă probabil nu realizezi asta, dezordinea din casă te poate afecta negativ. De exemplu, dacă te bazezi pe cumpărături pentru a fi fericit, s-ar putea să constați că acea fericire nu este de durată și, de fapt, nu te simți niciodată mulțumit cu adevărat. Creierul se bucură pe moment de acel obiect nou, dar bucuria trece repede, ducând de cele mai multe ori la dependența de cumpărături.

La prima vedere, ai zice că nu-i așa de grav. Doar toată lumea are câteva lucruri în plus, nu-i așa? Totuși, starea de sănătate poate fi afectată dacă ești înconjurat de prea multe obiecte. Studiile au arătat că acest lucru poate duce la creșterea nivelului de stres. Se pare că există o legătură între o concentrație mare de cortizol, hormonul stresului, și persoanele înconjurate de dezordine. Stresul te poate determina să mănânci mai mult, deoarece cortizolul stimulează apetitul, deci s-ar putea să te îngrași. De asemenea, s-ar putea să te confrunți deseori cu o stare de oboseală mentală, deoarece stresul favorizează consumul de energie.

Concluzia? Îndepărtează dezordinea din jurul tău și găsește bucurie în a oferi acele lucruri celor care au mai mare nevoie de ele.

 

  1. Prea multe ore petrecute în spații închise:

Mulți dintre noi petrec mult timp în casă și de cele mai multe ori uităm că e suficient să ieșim afară ca să ne simțim mai bine. Dacă stai prea mult timp în spații închise, flora de bacterii benefice se poate reduce, iar aerul devine irespirabil.

Cu cât petreci mai mult timp la aer curat și te bucuri de natură, cu atât mai mult vei reduce nivelul stresului. Plănuiește să ieși afară mai des anul acesta și te vei bucura de o îmbunătățire a stării fizice și psihice.

 

  1. Alimentele procesate:

Să fim seriosi, alimentele procesate nu sunt mâncare adevărată. Sunt pline de ingrediente cu potențial nociv și lipsite de nutrienți. Dacă vei renunța anul acesta la alimentele procesate, nu numai că vei reuși să slăbești, dar te vei și simți mai sănătos, mai fericit și gata să înfrunți orice situație. Include în dieta zilnică fructe și legume proaspete, pește, nuci și semințe crude, și cu siguranță vei observa o mare diferență în felul în care arăți și te simți.