Nu mai incapi in vechile haine oricat de mult ai suge burta? Nu-ti face griji. Conform unui studiu publicat in 2012, in jurnalul ISRN Gastroenterology, pana la 25% dintre adultii sanatosi se confrunta cu obisnuita senzatie de balonare. Motivul? Balonarea nu se datoreaza unei singure cauze, dupa cum afirma Jacqueline Wolfe, profesor de medicina la Harvard. O multime de factori pot contribui la ingrosarea taliei, de la emotii, la obiceiurile alimentare si pana la bacteriile care se dezvolta in intestine.

Iata 10 pasi simpli care te pot ajuta sa reduci balonarea.

  1. Tonifica-ti muschii abdominali:

Daca te-ai balonat, ultimul lucru pe care ar trebui sa-l faci este sa eviti sesiunea de antrenamente. Conform studiilor, in timpul si dupa practicarea exercitiilor fizice, gazele traverseaza mai usor sistemul digestiv. Cand gazele sunt eliminate, combati si senzatia de balonare. Gazele raman blocate intr-un punct din interiorul intestinelor, ceea ce determina dilatarea regiunii abdominale. Si, in cazul in care ai nevoie de motivatie suplimentara pentru a prelungi timpul petrecut in pozitia scandura, cercetatorii britanici au descoperit ca persoanele cu abdomen tonifiat sufera mai rar de balonare decat cele cu musculatura abdominala mai putin definita. De ce? Muschii abdominali puternici favorizeaza eliminarea gazelor intestinale.

 

  1. Apeleaza la probiotice:

Intestinele tale gazduiesc o legiune de bacterii benefice care ajuta organismul sa absoarba vitaminele si mineralele, favorizeaza digestia si sustin functionarea sistemului imunitar. Dar, dezechilibrele florei intestinale (aparute, de exemplu, dupa utilizarea antibioticelor) iti pot destabiliza intregul sistem digestiv, afirma Sita Chokhvatia, gastroenterolog la Spitalul Mount Sinai din New York. Administrarea unor probiotice contribuie la restabilirea echilibrului si combaterea meteorismului.

Conform unui studiu realizat in anul 2012, publicat in Jurnalul Clinic de Gastroenterologie, Lactobacillus acidophilus si bifidobacterium lactis sunt singurele bacterii despre care s-a descoperit ca pot reduce senzatia de balonare.

 

  1. Evita produsele lactate:

In urma unui studiu efectuat in 2009, al Colegiului de Medicina Baylor, s-a descoperit ca peste unul din 10 adulti se confrunta cu intoleranta la lactoza, iar balonarea este un simptom comun. Persoanele cu intoleranta la lactoza nu pot produce enzima lactaza, motiv pentru care nu pot digera lactoza, un tip de zahar care se gaseste, in mod natural in, produsele lactate. Daca ai fost diagnosticat(a) cu intoleranta la lactoza sau crezi ca laptele ar putea fi cauza balonarii, incearca sa eviti lactatele. Dar, daca trebuie sa elimini complet produsele lactate din dieta zilnica, retine ca va trebui sa preiei calciul si vitamina D din alte alimente. Legumele verzi, boabele de soia si migdalele reprezinta surse bune de calciu.

 

  1. Redu nivelul stresului:

De parca stresul n-ar fi fost cauza unui numar suficient de mare de probleme, poate, de asemenea, sa contribuie si la aparitia senzatiei de balonare. Cand te confrunti cu stari de anxietate, organismul elibereaza cortizol si adrenalina, hormoni care stimuleaza sistemul digestiv si provoaca aparitia gazelor intestinale, a balonarii si chiar a diareei. Mai mult, persoanele stresate tind sa inghita aer inconstient, consuma alimentele in graba si nu petrec suficient timp la toaleta. Daca nu poti elimina factorii de stres, ai putea gestiona anxietatea prin intermediul unei terapii comportamentale sau a unei terapii de relaxare. Conform studiilor efectuate de catre Universitatea din Sydney, ambele metode sunt eficiente in prevenirea si tratarea meteorismului.

 

  1. Evita inlocuitorii zaharului:

Produsele fara zahar nu sunt neaparat prietenoase cu stomacul. Dr. Jacqueline Wolfe spune ca multe produse precum bauturile, bomboanele si guma de mestecat contin indulcitorii sorbitol, xylitol si mannitol, care sunt dificil de digerat si pot determina productia de hidrogen in intestinul subtire, provocand o balonare severa. Legislatia prevede ca produsele care contin 50 g de sorbitol sa includa pe ambalaj avertismentul „poate avea efect laxativ”. Totusi, chiar si o concentratie de doar 10 g de sorbitol poate provoca tulburari digestive, afirma doctorul Wolfe. O singura tableta de guma de mestecat fara zahar poate contine aproximativ 1.25 g de sorbitol.

 

  1. Hidrateaza-te:

Ai putea crede ca un consum mare de lichide inseamna marirea volumului stomacului, dar, atat timp cat nu consumi apa in exces, un nivel optim de hidratare va favoriza mentinerea unei siluete suple. Cand te dezhidratezi, corpul tau crede ca esti pe cale sa traversezi o regiune desertica cu o sticla mica de apa. Pentru a-si asigura rezerve, organismul retine apa intre celule si in interiorul celulelor adipoase, ducand la aparitia senzatiei de balonare. Mai mult, deshidratarea poate duce la incetinirea tranzitului intestinal, provocand constipatie si un abdomen dilatat. Poti bea 8 pahare de apa pe zi. Beneficiul suplimentar este acela ca un consum de apa regulat poate echilibra apetitul alimentar.

 

  1. Inchide gura:

Dr. Chokhavatia afirma ca mestecarea alimentelor cu gura inchisa merge dincolo de bunele maniere. Mancand cu gura deschisa, exista riscul sa inghiti aer, ceea ce va duce la aparitia senzatiei de balonare. Golurile de aer, combinate cu alimentele, traverseaza sistemul digestiv si provoaca meteorismul si formarea gazelor intestinale. Se estimeaza ca cele mai multe persoane ingereaza 30 mililitri de aer la fiecare inghitire. Totusi, asta nu inseamna ca vei avea stomacul plin de aer. Daca bei lichidele cu paiul, nu vorbesti cu gura plina si eviti sa mesteci guma, poti limita cantitatea de aer pe care o inghiti din greseala.

 

  1. Redu consumul de sodiu:

Daca obisnuiesti sa consumi prea mult sodiu, corpul tau va incepe sa retina apa pentru a mentine echilibrul sodiului in organism, ceea ce va duce la aparitia senzatiei de balonare. Aceasta retentie de apa poate fi nociva la nivelul intestinului subtire, vinovat de marirea in volum a stomacului. Dar, reducerea consumului de sare s-ar putea sa nu fie suficienta deoarece 75% din consumul mediu de sodiu (care este aproape dublul celui recomandat!) provine din alimentele procesate. Evita sa iei masa in oras si alimentele semipreparate si balonarea va trece.

 

  1. Consuma alimente care contin potasiu:

Reducerea nivelului de sodiu nu are doar legatura cu lichidele, ci si cu alimentele. Dr. Chokhavatia  afirma ca bananele, papaya, kiwi, capsunele, spanacul, sfecla si broccoli contin potasiu, care actioneaza ca diuretic, ducand la eliminarea apei din celulele adipoase si cresterea nivelului de sodiu din urina. Desi un produs diuretic poate parea solutia rapida, multe astfel de produse pot duce la diminuarea nivelului de potasiu in organism, accentuand balonarea pe termen lung.

 

  1. Apeleaza la fibre:

Fibrele sunt bine cunoscute pentru faptul ca te ajuta sa eviti constipatia. Din moment ce constipatia si balonarea merg mana in mana, fibrele pot reduce riscul de aparitie a simptomelor neplacute. Totusi, nu incerca sa preiei fibrele din alimentele procesate. Multi producatori adauga fibre sub forma de inulina, care este greu de digerat. Un studiu realizat in anul 2010 de catre Universitatea din Minnesota a descoperit ca persoanele care consuma 10 g de inulina la o singura masa, sufera un grad de balonare semnificativ mai mare decat cele care consuma o cantitate mai redusa.

Cea mai buna alegere o reprezinta fructele, legumele si cerealele integrale si este preferabil sa reduci consumul de alimente pe ambalajul carora vezi specificate ingrediente precum inulina sau radacina de cicoare.