0728001177 contact@vitaplus.ro

Un vechi proverb spune ca ” un mar pe zi tine doctorul departe ”. Desi inca obisnuim sa ne adresam medicilor si farmacistilor pentru diverse tratamente, rezultatele unor studii demonstreaza ca cel putin un mar pe zi ne va ”vindeca” si de aceste obiceiuri, si de o parte dintre bolile / tulburarile ce ne dau batai de cap.

Adevarul, ca se potriveste, ca nu se potriveste intocmai cu spusele specialistilor, se afla undeva pe-aproape si este mai mult decat un proverb. Marul, vazut drept fructul cel mai faimos, are o ”reputatie” justificata nu doar de valoarea simbolica (este cunoscut inca din antichitate ca ”fructul oprit”), ci si de caracteristicile nutritionale.

Cum se explica zicala care inca o data confirma intelepciunea populara?

Consumul de fructe proaspete este un obicei sanatos, pe care nimeni nu il contesta. Oricare ar fi ele si indiferent de culoare, fructele furnizeaza importante cantitati de fibre, vitamine si minerale, care toate la un loc, asigura functionarea corespunzatoare a unor aparate si organe.

Dintre fructe, merele sunt considerate varietatile cele mai complete. Contin foarte putine grasimi, sunt sarace in calorii (circa 40 calorii / 100 grame de fruct), fiind insa bogate in diversi nutrienti aflati intr-un echilibru perfect:

  • Zaharuri: fructoza, glucoza, zaharoza;
  • Saruri minerale: fosfor, calciu, potasiu, sodiu, magneziu, fier, zinc;
  • Vitamine: vitamina A, grupul B (B1, B2, B3, B6, B9), C, E, D;
  • Fibre (in special pectina, solubila in apa), proteine (ambele prezente preponderent in coaja) si apa.

Datorita ”bagajului” de proprietati nutritionale, merele se numara printre cele mai de seama aliate ale sanatatii. Sunt de ajutor din variate puncte de vedere, inca din primele luni de viata. Se numara printre putinele fructe potrivite pentru nou-nascuti in perioada intermediara ce face legatura intre alimentatia la san si alimentatia normala.

Cu doar un mar pe zi, putem veni in sprijinul sistemului cardiovascular, putem reduce riscurile imbolnavirii de cancer sau ne putem controla greutatea. Iar acestea sunt doar cateva dintre ”calitatile” deosebite ale merelor.

Continua sa citesti randurile urmatoare si vei afla ce alte beneficii iti aduce introducerea in regimul alimentar a controversatului ”fruct oprit”.

Ce beneficii iti aduce un mar pe zi?

  1. Previne maladiile cardiovasculare

Potrivit concluziilor la care au ajuns oamenii de stiinta, alimentatia bogata in fibre scade concentratia colesterolului ”rau” (LDL), un factor de risc pentru toate maladiile cardiovasculare. Cine mananca cel putin un mar in fiecare zi, are nivelul colesterolului LDL mai scazut, in timp ce colesterolul HDL (colesterolul ”bun”) este mentinut la un nivel mai ridicat.

Drept consecinta, exista mai putine probabilitati de acumulare a grasimilor (ateroame) pe peretii vaselor de sange. Ateroamele sunt responsabile de regula de sclerozarea arterelor (arterioscleroza), persoanele fiind predispuse hipertensiunii arteriale si infarctului.

  1. Combate astmul

Avem nevoie de numai 5 mere pe saptamana, pentru a reduce frecventa si gravitatea afectiunilor respiratorii. Aceste fructe contin principii active cu efect antiinflamator si de ”curatare” a tractului respirator. De asemeni, sunt adeseori incluse in diete, ca adjuvanti in terapiile pentru combaterea astmului.

Studii americane recente, publicate in revista ”Chest”, au dovedit in ce mod deficitul de vitamine si de alti nutrienti agraveaza astmul, indeosebi daca este vorba despre fumatori si tineri. Insa merele reprezinta o sursa importanta de substante capabile sa anihileze simptomatologia aferenta.

  1. Ajuta la prevenirea cancerului

Un alt studiu stiintific a dovedit eficacitatea merelor in preintampinarea formatiunilor tumorale la colon si nu numai. Merele isi manifesta functia profilactica si in cazul altor tipuri de cancer: mamar, de ovare, de prostata, de ficat sau la cavitatea orala.

Insusirea se datoreaza compusilor organici ce se gasesc in coaja (triterpenoizi) si care desfasoara o actiune antitumorala. Aceste substante au puterea sa blocheze formarea celulelor tumorale, iar in unele cazuri chiar sa le elimine. Rezultatele unor cercetari precedente au demonstrat si actiunea protectiva a flavonoizilor si fenolilor vis-a-vis de celulele canceroase.

  1. Combate tulburarile gastrointestinale

Merele sunt bogate in pectina, o categorie de substante organice, gelatinoase, folosite si in industria alimentara si cosmetica. Spre deosebire de alte fructe, marul nu favorizeaza fermentatiile ce au loc in intestin, avand in schimb capacitatea sa rezolve o serie de tulburari ce au loc in sistemul digestiv (diaree, constipatie).

In caz de diaree, bacteriile intestinale transforma pectina intr-un fel de invelis protector si calmant pentru peretii intestinali deja iritati. Daca suferim de constipatie, merele coapte, nu crude, au un excelent efect laxativ, in timp ce un mar la sfarsitul meselor intervine in reechilibrarea pH-ului gastric si favorizeaza digestia.

  1. Ajuta la scaderea in greutate

Bogate in fibre, merele accentueaza senzatia de satietate si o combat pe cea de foame, fiind de ajutor si cand ne luptam cu excesul de kilograme. Nu putine studii au demonstrat ca un mar pe zi, inainte de masa, asociat unui regim alimentar sanatos, fara alte ”artificii”, reduce masa corporala cu 1-1,5 kilograme in doar cateva luni.

Nu te gandi sa-ti construiesti o dieta exclusiv din mere pentru a-ti ”subtia” silueta. Nu este vorba despre alimente miraculoase, te vor ajuta sa pierzi abia 1-2 kilograme pe sezon, o diminuare nu foarte spectaculoasa. Dar consumandu-le frecvent, le vei descoperi utilitatea pentru slabire, controlul greutatii si pentru sanatate in general.

  1. Contrasteaza efectele imbatranirii

Datorita continutului de antioxidanti (au functia sa combata actiunea radicalilor liberi), merele proaspete ajuta la blocarea procesului de imbatranire celulara prematura. Un mar pe stomacul gol scade pericolele aparitiei patologiilor cronice si favorizeaza producerea de celule sanatoase.

  1. Tine sub control glicemia

Tot pectina este compusul organic care are capacitatea sa reduca nivelul glicemiei la pacientii cu diabet sau predispusi maladiei cronice. Desi sunt bogate in zahar, tinand cont de caracteristicile chimice, merele sunt chiar recomandate diabeticilor.

  1. Mentine sanatatea celulelor cerebrale

Intr-un studiu de laborator s-a demonstrat in ce masura quercitina (un puternic antioxidant) protejeaza celulele creierului de actiunea radicalilor liberi responsabili de degenerarea acestora si de instaurarea dementei.

  1. Protejeaza sistemul osos

Aceste fructe contin un tip de flavonoizi capabili sa favorizeze cresterea densitatii osoase, protejand astfel sistemul osos de osteoporoza, patologie manifestata prin subtierea si ”rarefierea” scheletului osos.

  1. Favorizeaza depurarea organismului

Merele sunt perfecte pentru depurarea si detoxifierea organismului de substantele toxice, incluse cele cu care intram in contact, provenite din aerul respirat.

  1. Curata cavitatea orala

Ingredientii activi, pe langa ca stimuleaza digestia, ajuta si la mentinerea sanatatii orale. Mai exact, merele improspateaza respiratia si curata suprafata dintilor.

  1. Proprietati dermatocosmetice

Marul se numara printre fructele frecvent folosite pentru exfolierea pielii si atenuarea imperfectiunilor:

  • Pentru ”temperarea” ridurilor, poti prepara o masca amestecand bucatele de mar copt cu o jumatate de pahar de lapte;
  • Daca tenul tau este uscat si deshidratat, foloseste ca masca un amestec de mere razuite si iaurt natural;
  • Pentru un efect tonic, aplica pe fata cateva feliute de mar proaspat si lasa-le sa actioneze circa 45 de minute.

Ca sa ne putem bucura din plin de actiunea benefica a compusilor organici prezenti in mere, este recomandat sa le consumam atat crude, cat si sub forma de suc. Nu conteaza atat de mult soiul, important este sa fie proaspete si sa nu le curatam de coaja.