0728001177 contact@vitaplus.ro

Intalnesti zilnic persoane care stranuta sau tusesc in mijloacele de transport in comun? Colegii de serviciu continua sa vina la lucru cand sunt bolnavi si ar trebui sa ramana acasa? Iar copiii se intorc de la scoala cu boli de care n-ai mai auzit niciodata? In aceste conditii, ce poti face pentru a nu te imbolnavi la randul tau?

Ai putea crede ca nu poti controla virozele respiratorii de sezon. Si, da, uneori tot te imbolnavesti, dar ai mai mult control decat crezi.

Sistemul imunitar este un lucru incredibil. Bacteriile benefice din stomac sunt de fapt o armata puternica, dispusa sa lupte pentru tine, dar numai daca le hranesti corespunzator. Si daca racesti, anumite alimente te pot ajuta sa te vindeci mai repede. Ce mananci azi poate determina daca te vei imbolnavi sau nu maine.

In continuare iti vom spune cum sa-ti intaresti sistemul imunitar pentru a ajuta organismul sa lupte cu germenii.

 

Cum functioneaza sistemul imunitar:

Lupta cu germenii incepe in gura. Pariem ca nu stiai ca saliva contine lizozima, alfa amilaza si lactoferina, cu efect antimicrobian. Germenii care vor reusi sa scape de acestea, vor avea de infruntat acidul hidroclorhidric din stomac.

Apoi, daca vor supravietui si de aceasta data, germenii vor avea de-a face cu proteinele si compusii chimici din sistemul digestiv, care distrug bacteriile nocive.

In final, intervine populatia de bacterii benefice, care previn patrunderea bacteriilor nocive in fluxul sanguin sau instalarea acestora in intestinul mic si colon. Bacteriile prietenoase sunt numite probiotice, fiind un fel de armata care te protejeaza impotriva imbolnavirilor.

 

Hraneste-ti armata de bacterii:

Stiai ca tractul gastro-intestinal cuprinde 70% din sistemul imunitar? Bacteriile benefice apreciaza alimentele bogate in fibre si nutrienti, si agreeaza mai putin de alimentele procesate, grasimile si zaharul. De aceea, o dieta echilibrata reprezinta cea mai buna alegere in lupta cu multe tipuri de virusi si infectii.

Cu alte cuvinte, daca dieta este saraca in nutrienti, te vei imbolnavi mai des si durata bolii se va prelungi. O alimentatie nepotrivita cand esti bolnav va agrava simptomele. Pe de alta parte, hranit corespunzator, corpul tau va putea reactiona rapid impotriva germenilor.

 

Prebioticele si probioticele:

Iti doresti o armata de bacterii pregatite pentru orice? Iata ce poti face pentru ca soldatii sa fie bine hraniti.

Prebioticele (sau bacteriile din alimente) hranesc bacteriile prietenoase. In esenta, prebioticele sunt o forma de fibre semi-digerabile. Ar trebui sa consumi zilnic cel putin 2-3 portii de alimente bogate in prebiotice. Daca esti bolnav si trebuie sa oferi sprijin suplimentar florei intestinale, ai nevoie de mai multe portii pe zi.

Cateva dintre cele mai bune alimente care contin prebiotice:

  • Legume: sparanghel, usturoi, anghinare, praz si ceapa
  • Carbohidrati: orz, fasole, quinoa, secara, grau, cartofi si igname
  • Fructe: mere, banane, fructe de padure, citrice si kiwi
  • Grasimi: seminte de in si chia

De asemenea, poti lua un supliment cu prebiotice. Retine ca aceste produse sunt destinate sa suplimenteze alimentatia zilnica, nefiind un inlocuitor al acesteia.

 

Probioticele (bacteriile insele) ajuta la mentinerea starii de sanatate si grabesc vindecarea in cazul imbolnavirilor. Daca esti sanatos(a), opteaza pentru 1-2 portii de alimente bogate in probiotice in fiecare zi si consuma mai multe portii daca incerci sa previi sau sa tratezi o problema medicala.

Cateva dintre cele mai bune alimente care contin probiotice:

  • Lactate: iaurt, branza si kefir cu culturi de bacterii vii
  • Legume fermentate: castraveti murati, varza acra, kimchi
  • Soia fermentata: miso, tempeh
  • Altele: sos de soia, vin, kombucha

Pentru a da o mana de ajutor bacteriilor prietenoase din intestin, poti administra un supliment cu probiotice (indicat este sa te adresezi mai intai medicului).

Consumul de prebiotice si probiotice te va ajuta sa combati virusii si infectiile bacteriene. Dar chiar si cea mai sanatoasa dieta nu te poate proteja impotriva oricarui invadator. Uneori, se intampla sa racesti.

 

Cum poti reduce perioada de convalescenta:

Anumite alimente te pot ajuta in procesul de recuperare. De exemplu:

  • Usturoiul: – actioneaza ca antibiotic si reduce severitatea racelii si a altor infectii.
  • Supa de pui: – Da, supa de pui chiar functioneaza. Ofera organismului lichide si electroliti si poate avea proprietati anti-inflamatoare care reduc simptomele racelii.
  • Ceaiul verde: – stimuleaza productia de anticorpi din grupa B, ajutandu-te sa scapi de agentii patogeni.
  • Mierea: – are proprietati antibacteriene si antimicrobiene, fiind utila in combaterea tusei. Cateva lingurite intr-o ceasca de ceai verde sunt tot ce-ti trebuie.
  • Boabele de soc: – au efect antiviral si sunt bogate in fitonutrienti. Extractul din boabe de soc poate reduce durata de vindecare dupa raceli si alte infectii ale tractului respirator.

 

Ce mananci de obicei?

Daca vrei sa-ti stimulezi sistemul imunitar, ia in considerare obiceiurile alimentare pe care le ai. De exemplu:

  • Cat mananci? Daca se intampla frecvent sa mananci prea mult sau prea putin, acest lucru poate compromite modul in care reactioneaza sistemul imunitar. Daca ai o dieta dezechilibrata, e timpul sa iei masuri.
  • Cate grasimi consumi? Daca exagerezi cu consumul de grasimi (mai ales grasimi saturate si acizi grasi omega 6), acest lucru poate avea influenta negativa asupra intestinului si iti poate compromite imunitatea. Pe de alta parte, un consum moderat de grasimi sanatoase, precum nucile, uleiul de masline si avocado, iti poate furniza o sursa buna de vitamina E, care te poate ajuta sa reduci riscul de aparitie a gripei si infectiilor respiratorii.
  • Consumi mult zahar? Dietele bogate in zahar si cu indice glicemic mare pot reduce functia celulelor albe din sange si incuraja inflamatiile, afectandu-ti sistemul imunitar.
  • Consumi suficiente proteine? Pe de alta parte, deficitul de proteine si/sau carentele de fier si zinc pot slabi imunitatea. In general, o portie de proteine de dimeniunea unei palme este suficienta pentru femei, iar barbatii au nevoie de o portie dubla.
  • Mananci legume si fructe? Multe fructe si legume sunt necesare pentru obtinerea vitaminelor si mineralelor de care sistemul imunitar are nevoie. Asta include: fier, zinc, magneziu, mangan, seleniu, cupru, acid folic si vitaminele A, C, D, E, B6 si B12. Asa ca urmati sfatul mamei si mancati toate legumele din farfurie.

Retine ca o dieta echilibrata, care sustine functia sistemului imunitar, este cea mai buna modalitate de a evita imbolnavirile de la bun inceput.