Despre Omega 3:

Fiecare celula vie din organism are nevoie de acizi grasi esentiali si in acelasi timp sunt necesari pentru reconstructia si producerea de noi celule.
Acizii grasi Omega 3 sunt importanti in dezvoltarea timpurie a copiilor, in special a tesuturilor neurale si cresterea capacitatii de memorare.

Consumul insuficient de Omega 3 este legat stiintific de o multitudine de tulburari si probleme mintale moderne: depresia, lipsa de concentrare, deficient de invatare, inteligenta scazuta, memoria slaba, dyslexia, bloala Alzheimer, boli neurologice degenerative, iritabilitate, ostilitate, agresiune, suicid, violente. Numarul si calitatea conexiunilor sinaptice este mai important chiar decat numarul total al celulelor cerebrale in determinarea inteligentei si in functionare optima a creierului.
Uleiul de peste tip omega-3, mai exact partea numita DHA (acid docosahexanoic) constituie materialul de constructie pentru centrele sinaptice de comunicare. Nu puteti crea mai multe sinapse sau receptori ce va maresc potentialul creierului fara o rezerva de acid gras esential Omega 3 de tip DHA (acid docosahexanoic).
O carenta de acizi grasi esentiali poate duce la scaderea capacitatii de invatare si la pierderea informatiior. Omega 3 sunt cele mai fluide grasimi, capabile sa va mentina membranele celulare moi si flexibile. Grasimea animala face membranele tari si rigide.
Fiecare neurotransmitator, ca serotonina sau dopamina, are o forma unica, iar aceasta forma trebuie sa se potriveasca in receptorul din suprafata membrana celulei. Rezulta ca receptorul isi modifica forma pentru o potrivire perfecta cu neurotransmitatorul. Daca membrana este compusa dintr-o grasime fluida gen Omega 3, receptorul isi poate schimba forma fara dificultate. Dar daca membrana este alcatuita din grasime tare, rigida, receptorul este imobilizat si comunicatia nu poate avea loc, fiind intrerupta, atenuata sau deformata. Dovezile arata ca uleiul de peste tip Omega 3 ajuta la reglarea serotoninei, un neurotransmitator cunoscut pentru calitatea sa de a ne binedispune. Persoanele deprimate, impulsive si violente prezinta adeseori un nivel scazut al serotoninei. In plus Omega 3 este un puternic antiinflamator pentru vasele de sange si tesutul cerebral. Tipul de grasimi pe care le consumati modifica structura microscopica a celulelor cerebrale. Aceasta schimbare minora multiplicata de miliarde de ori, ne afecteaza capacitatea de functionare a creierului si in consecinta si a comportamentului.
DHA (acid docosahexanoic) insumeaza jumatate din grasimile membranelelor celulelor cerebrale. EPA (acid eicosapentenoic) este recunoscut pentru efectul sau benefic in reglarea factorilor sangvinici si prevenirea bolilor de inima.

Studii stiintifice:

Acizii grasi Omega 3 cresc rata cu care metabolismul arde caloriile reducand riscul de a face diabet si de a te ingrasa peste masura. Una din cauzele obezitatii este cresterea in alimentatia moderna a aportului de acizi grasi Omega 6 in defavoarea acizilor grasi Omega 3. Aceasta este concluzia unor oameni de stiinta de la Universitatea din Nissa, Franta, care au mentionat ca in ultimii 40 de ani s-a inregistrat o scadere a aportului de acizi grasi Omega 3 cu 40 % din alimentatie populatiei. O alimentatie care contine acizi grasi Omega 3 trebuie sa contina si acizi grasi Omega 6, respectandu-se raportul maxim de 5 parti de Omega 6 la o parte de Omega 3. Atat Omega 3 cat si Omega 6 sunt acizi grasi esentiali, pe care organismul nostru nu-i poate sintetiza si trebuie luati din alimentatie, insa in zilele noastre sursele de acizi grasi Omega 3 sunt rare in timp ce consumul de Omega 6 a crescut (uleiul de floarea soarelui este bogat in Omega 6). Stramosii nostri erau foarte aproape de raportul de 1:1 dintre Omega 3 si Omega 6. Sunt studii recente care arata un raport de aproximativ 20:1 la americani si 12:1 in Europa de vest (dar cu o crestere ingrijoratoare de la an la an).

Beneficii:

Acizii grasi esentiali(nu pot fi produsi de organism) Omega 3 au efecte benefice in multe boli, stimuleaza pielea si parul, reduc hipertensiunea, ajuta la prevenirea artritelor, scad nivelul colesterolului in sange si reduc riscul de formare a cheagurilor. Se gasesc in concentratie mare in creier, ajuta la transmiterea impulsurilor nervoase si la functionarea normala a creierului.

Surse din alimentatie:

Acizii grasi Omega 3 din peste contin acid eiscosapentaenoic (EPA) si acid decosahexanoic (DHA), in timp ce sursele vegetale contin acizi grasi Omega 3 sub forma de acid alfa-linolenic (ALA). Sursele cele mai bogate sunt pestii de apa rece: somonul, macroul, heringul si sardinele, in timp ce printre cele de origine vegetala enumeram: nucile, semintele de in si rapita. Din septembrie 2004, alimentele care contin EPA si DHA au fost recunoscute oficial ca avand legatura cu reducerea riscului imbolnavirii de inima. Multi producatori de alimente incearca acum sa adauge aceste grasimi sanatoase in paine, oua, iaurt, lapte, cereal, maioneza etc.
ALA poate fi transformat in EPA de catre organism doar in cantitati limitate, de obicei insuficiente. La randul lui, EPA poate fi transformat in DHA de catre organism in caz de nevoie, dar tot in cantitati limitate. Uleiul de peste ramane astfel cea mai buna sursa de completare a necesarului de acizi grasi Omega 3 EPA si DHA.
Nu exista o doza zilnica recomanda pentru Omega 3. Dar chiar si 500 mg de acid eicosapentenoic si acid docosahexenoic (proveniti din peste) sau 1,500 mg de acid alfa-linolenic (continut de plante) pot aduce beneficii importante sanatatii.

Siguranta:

Uleiul de peste este sigur pentru majoritatea oamenilor, inclusiv pentru femeile insarcinate sau care alapteaza, mai ales atunci cand este luat in doze mici (3 grame sau mai putin pe zi).
Suplimentele cu ulei de peste au in general 1000 mg per capsula si o concentratie standard de 18% EPA si 12% DHA.
Pe Vitaplus.ro gasiti mai multe tipuri de suplimente cu Omega 3.

Va recomandam si urmatorul articol despre omega 3: Oferi copilului tau suficienti acizi grasi omega 3?